Сторінка психолога

В навчально-реабілітаційному центрі психолог здійснює корекційно-розвивальну роботу з дітьми. Її мета спрямована на корекцію порушень шляхом розвитку пізнавальної діяльності, емоційно-вольової сфери, мовлення та особистості дитини.

Корекційно-розвивальна робота включає в себе такі функції :

– навчальну – розширення знань і уявлень про самого себе, інших,

навколишній світ, розкриття творчих здібностей;

– розвивальну – розвиток у дитини фантазії, креативності, естетичних

почуттів: форми, ритму, кольору, пропорції;

– комунікативну – розвиток вміння позитивного спілкування та співпраці;

-релаксаційну – перетворення деструктивних форм енергії в соціально-адаптивну форму діяльності, зняття психоемоційної напруги;

– виховну – розвиток моральних сторін особистості, любові до

праці, процесу творчості та пізнання.

Психолог використовує такі методи та форми роботи:

  1. Вправи на розвиток пізнавальної та емоційно-вольової сфери.
  2. Комунікативні та рухливі вправи.
    • Вправи на розвиток моторики.
  3. Вправи на розвиток логічного та образного мислення, уваги, уяви, пам’яті, просторово-часових уявлень.
  4. Вправи на формування комунікативних вмінь, навичок співпраці.

6 . Релаксаційні вправи.

  1. Вправи за методикою Марії Монтессорі.

В своїй роботі психолог користується головним принципом : “Будь яке заняття повинно проходити в атмосфері позитиву та бути цікавим, доступним дитині”.

Практичний психолог центру проводить корекційно-розвиткові заняття з дітьми.

Мета занять : формування та розвиток у дітей навичок і вмінь з таких сфер :

– Сприйняття

– Груба моторика

– Дрібна моторика

– Координація рук і очей

– Пізнавальна діяльність

– Імітація

– Мовлення

– Самообслуговування

– Соціальні відносини.

“Дитина не може чекати щастя. Вона нетерпляча. Вона хоче і повинна бути щасливою сьогодні, зараз.»

Профілактична вправа для дітей та батьків “Баланс між «ХОЧУ» й «ТРЕБА. Межі дозволеного”.

Намалюйте на аркуші сектори (можна назвати «галявини») – червоним, жовтим, зеленим кольорами. І поясніть дитині, що є дозволеним для кожного кольору (яка поведінка – для якої сфери життя).

ЧЕРВОНИЙ – я роблю те, що потрібно, що скаже мама / тато / вихователь / тренер / вчитель.

ЗЕЛЕНИЙ – я роблю, що хочу.

ЖОВТИЙ – ми обговорюємо, домовляємось; я роблю те, що хочу, але з певними обмеженнями.

Дуже багато примх, протестів, непослуху буває в двох випадках.

  1. Коли забагато зеленого.

Слова «потрібно» тут нема. Дитина не звикла до відмов, знає, що всього можна домогтися істерикою.

  1. Коли забагато червоного.

Заборони створюють задушливу атмосферу, й дитина починає відвойовувати бодай малий клаптик зеленої галявинки… Причому вона не розуміє, що саме реально відвоювати, а що – нереально, та не вміє домовлятися (адже жовта галявина теж не проявлена), протестує проти всього підряд, навмання – а раптом вийде хоча б на трішки посунути межу червоної галявини.

Пояснюємо дитині значення галявин.

Для унаочнення робимо паперову ляльку й три сукні для неї. Дитина залучається до оформлення вбрання, розфарбовуючи одну сукню в червоне, другу в зелене, третю – в жовту.

У зеленій сукні можна гуляти зеленою галявиною, у жовтій – жовтою.

Проблеми починаються, коли лялька в зеленій сукні приходить на червону галявину (приклад з життя: дитина не слухає, перебиває, робить що хоче на уроці в школі). Або лялька в червоній сукні приходить на зелену галявину (ситуація дозволяє гратися й робити що хочеш, а дитина очікує вказівок). Це невідповідність ситуації.

Батьки часто теж плутають галявини, в різний час або одночасно посилають різні чи й протилежні меседжі щодо правил (чому ти такий несамостійний? і де твоя шапка?!) . Тож важливо бути послідовними й чіткими.

ЗЕЛЕНА галявина – це твій вибір.

ЧЕРВОНА – це моє рішення.

ЖОВТА – твій вибір у визначених мною межах (наприклад, зроби уроки в будь-який час протягом дня, але до 20:00).

Для кожної дитини дуже важливою є батьківська підтримка . Ось декілька фраз , які потрібно казати дитині щодня.

“Stop БУЛІНГ”. Психологічні поради для батьків.

Практичний психолог Центру надає своєчасну та ефективну корекційну психологічну допомогу дітям з особливими потребами відповідно до особливостей її психофізичного розвитку. Використовує індивідуальну та групову форми психокорекційної роботи.

 

Практичний психолог Центру працює за такими напрямками роботи:

– діагностичний;

– корекційно-відновлювальний;

– консультативний;

– робота з батьками;

– взаємодія з іншими спеціалістами.

Застосовує сучасні методи реабілітації:

– арт-терапія;

– пісочна терапія;

– казкотерапія;

– музикотерапія;

– методика Монтессорі;

– проективні методи.

Постійно веде психолого-педагогічні спостереження, вивчає і фіксує динаміку розвитку, аналізує особливості фізичних і розумових досягнень дитини.

Також психолог орієнтує свою роботу на дитину, її психоемоційні можливості.
Здійснює психолого-педагогічне вивчення дітей для індивідуального і правильного підходу до них.
– Сприяє створенню спеціальних соціально-психологічних умов для надання допомоги дітям, що мають проблеми у психічному, фізичному, розумовому розвитку.
– Допомагає дитині адаптуватися у колективі одноліток.
–  Формує у дитини позитивну мотивацію до навчання.
–  Надає батькам і працівникам консультативно-методичну допомогу щодо навчання, реабілітації, корекції, розвитку та виховання дитини.
– Проводить діагностичну, профілактичну та реабілітаційно-корекційну роботу в закладі.

ПСИХОЛОГІЧНА РЕАБІЛІТАЦІЯ

 Психологічна реабілітація – система заходів, спрямованих на відновлення, корекцію психологічних функцій, процесів, якостей, властивостей особистості, створення сприятливих умов для її розвитку та утвердження.

Психологічна реабілітація передбачає проведення психологічної діагностики особистості дитини-інваліда, визначення та використання форм, методів, засобів, терміну та процедур психологічної корекції, консультування та психологічного прогнозування.  Для надання психологічної допомоги використовуються такі види практичної діяльності: профілактична робота, індивідуальна робота (корекційно-розвиваючі заняття), групова робота, робота з батьками (консультації, тренінги, круглі столи).

Значна увага психологами приділяється індивідуальній роботі з дітьми, яка націлена на: корекцію та розвиток пізнавальних процесів (пам’ять, уява, мислення, увага); формування психологічного базису для розвитку вищих психічних функцій (розвиток сенсорно-перцептивної діяльності та формування уяви, розвиток розумових здібностей крізь оволодіння діями заміщення та наочного моделювання в різних видах діяльності, розвиток загальної та дрібної моторики); профілактику та корекцію емоційних порушень (формування здатностей до вольових зусиль, довільної регуляції поведінки, подолання негативних якостей характеру дитини-інваліда, попередження та усунення афективних, негативних, аутичних проявів, відхилень у поведінці).

Кожному, хто звернувся за психологічною допомогою, гарантується право конфіденційності. Будь-яке розголошення особистої інформації вважається недопустимим.

Психологічна корекція проводиться такими засобами, як:
– психогімнастика;
– психом’язова релаксація;
– психологічні бесіди;
– ігрова пісочна терапія;
– сенсорна інтеграція;
– казкотерапія;
– арт-терапія.

Корекційна робота психолога спрямована на:
– формування основних соціальних навичок (самообслуговування, уявлення про себе та оточуючих людей, розвиток взаємодії з дітьми та дорослими під час ігрової діяльності);
– розвиток і розуміння зверненої мови;
– формування дрібної моторики за допомогою малювання, ліплення, аплікації  (використання меторів арт-терапії)

Працюючи над виконанням освітніх, корекційних та реабілітаційних завдань, психолог Центру використовує у корекційній діяльності такі програми: «Віконечко» (для дітей віком від 3 до 7 років), «Розквіт» (для дітей з розладами аутичного спектру), «Стежки у світ» (для дітей зі зниженим слухом), «Програма для дітей з розумовою відсталістю», «Програма для дітей з порушенням  опорно-рухового апарату».
Систематично здійснюється співпраця з батьками, тому що для дітей цієї категорії тільки цілеспрямована спільна робота педагогів та батьків надає позитивних результатів та бажаних здобутків всебічного розвитку особливої дитини.
Пам’ятайте, що з педагогом дитина проводить 5% часу, а решта 95% – в сім’ї. Саме тому консультування батьків, надання рекомендацій по вихованню та розвитку дітей є невід’ємною частиною психологічної роботи.

Психологічна реабілітація – система заходів, спрямованих на відновлення, корекцію психологічних функцій, процесів, якостей, властивостей особистості, створення сприятливих умов для її розвитку та утвердження.

Психологічна реабілітація передбачає проведення психологічної діагностики особистості дитини-інваліда, визначення та використання форм, методів, засобів, терміну та процедур психологічної корекції, консультування та психологічного прогнозування.
Заходи з психологічної реабілітації:
– психологічна діагностика – психологічне обстеження дитини-інваліда, визначення її індивідуального психологічного стану з метою виявлення можливих відхилень у психофізичному розвитку та прогнозування можливостей її інтеграції в суспільство;

– психологічна корекція – це спрямований і обґрунтований психологічний вплив на психічні структури особистості (пізнавальну, мотиваційну, емоційно-вольову, комунікативну) з метою виправлення наявних відхилень та забезпечення повноцінного розвитку й функціонування особистості;

– психологічне консультування
 – організоване спілкування, взаємодія між двома людьми шляхом, бесіди, у ході якої психолог надає допомогу, спрямовану на підтримку дитини, на роботу з її станами, переживаннями, взаєминами, проблемами, конфліктами;

– психологічна профілактика – своєчасне попередження відхилень у сприйманні та поведінці дітей-інвалідів та становленні особистості, міжособистісних стосунках, запобігання конфліктних ситуацій;

Практики, які допоможуть знизити тривожність

Дитина й війна : підтримуємо та заспокоюємо.

Розвиваюче заняття психолога ФНРЦ Горохової О. Г. на тему «Різнокольорові гусениці».
Заняття допоможе повторити кольори та потренувати мілку моторику. Роздрукуйте завдання, що навчить дітей працювати за простими алгоритмами, повторюючи за готовими шаблонами. Це допоможе розвинути логічне мислення та уважність.

Ціль заняття – скласти різнокольорову гусеницю за готовим прикладом. Виріжте необхідні ігрові елементи та повторіть кольори перед початком вправи. Оберіть довільну гусеницю і запропонуйте дитині побудувати ідентичну. Для цього їй треба підібрати кольорові сегменти у правильному порядку. Коли дитина буде будувати гусеницю попросіть її називати кольори, які вона використовує.

Також, вправу можна виконувати на слух, не показуючи дитині готовий шаблон. По черзі називайте кольори, необхідні для побудови гусениці.

https://fb.watch/ge2q7akEHu/

Заняття «Осіннє лото», психолога ФНРЦ Горохової Олени Георгіївни, допоможе дитині навчитися впізнавати предмети за їхніми контурами, розвиваючи спостережливість. Крім того, завдання потренує уважність, мислення й мілку моторику.

Роздрукуйте аркуші, де зображені ігрові поля та кольорові картки. У завданні необхідно розмістити картки на місцях, де контур відповідає кольоровому зображенню. Для цього дитині потрібно уважно порівняти силуети та зображення на картках і покласти їх у відповідні місця. Після виконання завдання запропонуйте дитині назвати тварин та інші об’єкти на картках.

https://fb.watch/ggJZPN9qhk/

Вправи для зняття напруги від психолога ФНРЦ Горохової О. Г.

Розвиваюча вправа на уважність «Вгадай тварину». Спрямована на розвиток логічного мислення та уміння співвідносити одинакові кольори, знайомить з тваринним світом.Роздрукуйте малюнки з зображеннями звірів. Дайте дитиніі змогу уважно роздивитися їх, розкажіть про кожного з них та назвіть. Зверніть увагу дитини на їхні характерні зовнішні ознаки, це допоможе успішно виконати завдання. Після ретельного ознайомлення з малюнками звірів, покажіть зображення на якому є лише елементи забарвлення кожного з них. Тепер запропонуйте малюкові впізнати та назвати тварину за елементом її забарвлення. Для спрощення виконання завдання звертайте увагу на колір забарвлення тварини.Практичний психолог ФНРЦ Горохова О. Г.

https://fb.watch/gybNvONHA9/

Дидактична гра «Логічні таблиці» для вивчення та повторення кольорів, геометричних фігур та емоцій. Роздрукуйте комплект з завданням, що ефективно потренує логічне мислення, уважність та дрібну моторику.Виріжте необхідні ігрові елементи та повторіть з дитиною кольори, форми та емоції на вирізаних картках. У комплекті є таблиця, яку необхідно заповнити: це допоможе повторити знання про кольори та геометричні фігури. Стовпчики таблиці показують фігури, а рядки – кольори. Щоб заповнити клітини таблиці, потрібно зіставити її положення на перетині стовпчика та рядка. І помістити в клітину потрібну фігуру відповідного кольору.Практичний психолог ФНРЦ Горохова О. Г.

https://fb.watch/gyeHmh1Nzd/

Заняття психолога ФНРЦ Горохової О. Г. на тему “Знайди схожу тваринку”.
Мета : розвиток логічного мислення, пам’яті, спостережливості, вивчення , повторення та закріплення назв тварин, розвиток дрібної моторики.

https://fb.watch/gAxFQNBdHB/

Дистанційна вправа “Цікаві сірники” від психолога ФНРЦ Горохової О. Г.

Мета : розвиток уваги, уяви, мислення.Шановні батьки, виконуємо вдома разом з дітками та надсилаємо свої відгуки.

https://fb.watch/gT1JTRu0zh/

Пізнавальне відео про “День Гідності та Свободи”.

Від психолога ФНРЦ Горохової О. Г. для малят.

https://fb.watch/gX5ynvvNQp/