Сторінка дефектолога Кваско Д. В.

Дефектологія – це наука, що поєднує в собі медицину, психологію і педагогіку.

У широкому розумінні дефектологом є фахівець, який займається вивченням,  навчанням, вихованням і соціалізацією дітей, що мають відхилення в своєму розвитку. У  вузькому сенсі, дефектолог – це корекційний педагог. Які ж функції виконує дефектолог?

По-перше, дефектолог проводить повне і детальне обстеження кожної дитини, особливостей її мовленнєвого, пізнавального і соціального розвитку; в процесі якого він визначає здібності дитини до навчання і до гри, що допомагає йому організувати роботу з цією дитиною так, щоб максимально компенсувати і відкоригувати виявлені порушення розвитку.

По-друге, дефектолог підвищує пізнавальну активність дітей і при цьому розвиває основні психічні процеси, такі як мислення, уяву, увагу, допитливість, пам’ять, сприйняття.

По-третє, діяльність дефектолога спрямована на мовленнєвий розвиток дітей в процесі ігрової діяльності, яка є головною для дітей дошкільного віку.

З урахуванням особливостей кожної дитини дефектолог складає індивідуальний план роботи.

Однак обов’язкові для всіх є :

  • розвиток сенсорики;
  •  гігієна та самообслуговування;
  • навчання грі та ігрокорекція.
  • озвиток мовлення за допомогою ознайомлення з навколишнім світом. В  ході цих занять діти вчаться бачити предмети і явища, які оточують їх у житті. При цьому розширюється їх кругозір і словниковий запас, а також формується зв’язне мовлення;
  •  навчання грамоті. Існує так званий добукварний період, який потрібно пройти всім дітям перед тим, як почати вивчати літери та цифри. В цей період діти вчаться розрізняти звуки на слух, послідовність звуків у слові, що сприяє засвоєнню дитиною навичок читання та письма; розвиток математичних уявлень про кількість, простір та час;
  • творча діяльність: малювання, ліплення, конструювання. На цих заняттях дитина отримує уявлення про простір, кольори і форми різних предметів, навчається діяти згідно з певним зразком, координує рухи рук;
  • підготовка до школи.

Вчитель-дефектолог – це фахівець, що займається розвитком, навчанням і вихованням особливої категорії дітей, що називаються сьогодні дітьми з особливими освітніми потребами. «Особливим» дітям потрібна підвищена увага батьків, а педагогам, які з ними працюють – певна спеціалізація. Робота дефектолога тісно пов’язана з областями роботи інших фахівців: психологією, медициною, педагогікою .

Мета роботи вчителя – дефектолога – компенсація дефекту і адаптація дітей в соціальній, навчальній, побутовій сферах життя.

Вчитель-дефектолог виконує наступні функції:

  • визначає його здатності до навчання;
  • організовує роботу, спрямовану на максимальну компенсацію і корекцію недоліків розвитку дітей;
  • підвищує пізнавальну активність і розвиває основні психічні процеси у дітей (сприйняття, увага, пам’ять, мислення та ін);
  • розвиває комунікативну діяльність дітей.

ІНДИВІДУАЛЬНІ КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНІ ЗАНЯТТЯ В РОБОТІ ВЧИТЕЛЯ-ДЕФЕКТОЛОГА

  1. Пізнавальний розвиток (ознайомлення з предметами та явищами навколишнього світу).
  2. Мовленнєвий розвиток (розвиток слухової уваги, активного словника, зв’язного мовлення).
  3. Розвиток математичних здібностей.
  4. Розвиток психічних процесів (пам’яті, мислення, уваги, сприймання).
  5. Розвиток та вдосконалення дрібної та загальної моторики.
  6. Розвиток ігрової діяльності.
  7. Сенсорний розвиток.