Дефектологія – це наука, що поєднує в собі медицину, психологію і педагогіку.
У широкому розумінні дефектологом є фахівець, який займається вивченням, навчанням, вихованням і соціалізацією дітей, що мають відхилення в своєму розвитку. У вузькому сенсі, дефектолог – це корекційний педагог. Які ж функції виконує дефектолог?
По-перше, дефектолог проводить повне і детальне обстеження кожної дитини, особливостей її мовленнєвого, пізнавального і соціального розвитку; в процесі якого він визначає здібності дитини до навчання і до гри, що допомагає йому організувати роботу з цією дитиною так, щоб максимально компенсувати і відкоригувати виявлені порушення розвитку.
По-друге, дефектолог підвищує пізнавальну активність дітей і при цьому розвиває основні психічні процеси, такі як мислення, уяву, увагу, допитливість, пам’ять, сприйняття.
По-третє, діяльність дефектолога спрямована на мовленнєвий розвиток дітей в процесі ігрової діяльності, яка є головною для дітей дошкільного віку.
З урахуванням особливостей кожної дитини дефектолог складає індивідуальний план роботи.
Однак обов’язкові для всіх є :
- розвиток сенсорики;
- гігієна та самообслуговування;
- навчання грі та ігрокорекція.
- озвиток мовлення за допомогою ознайомлення з навколишнім світом. В ході цих занять діти вчаться бачити предмети і явища, які оточують їх у житті. При цьому розширюється їх кругозір і словниковий запас, а також формується зв’язне мовлення;
- навчання грамоті. Існує так званий добукварний період, який потрібно пройти всім дітям перед тим, як почати вивчати літери та цифри. В цей період діти вчаться розрізняти звуки на слух, послідовність звуків у слові, що сприяє засвоєнню дитиною навичок читання та письма; розвиток математичних уявлень про кількість, простір та час;
- творча діяльність: малювання, ліплення, конструювання. На цих заняттях дитина отримує уявлення про простір, кольори і форми різних предметів, навчається діяти згідно з певним зразком, координує рухи рук;
- підготовка до школи.
Вчитель-дефектолог – це фахівець, що займається розвитком, навчанням і вихованням особливої категорії дітей, що називаються сьогодні дітьми з особливими освітніми потребами. «Особливим» дітям потрібна підвищена увага батьків, а педагогам, які з ними працюють – певна спеціалізація. Робота дефектолога тісно пов’язана з областями роботи інших фахівців: психологією, медициною, педагогікою .
Мета роботи вчителя – дефектолога – компенсація дефекту і адаптація дітей в соціальній, навчальній, побутовій сферах життя.
Вчитель-дефектолог виконує наступні функції:
- визначає його здатності до навчання;
- організовує роботу, спрямовану на максимальну компенсацію і корекцію недоліків розвитку дітей;
- підвищує пізнавальну активність і розвиває основні психічні процеси у дітей (сприйняття, увага, пам’ять, мислення та ін);
- розвиває комунікативну діяльність дітей.
ІНДИВІДУАЛЬНІ КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИВАЛЬНІ ЗАНЯТТЯ В РОБОТІ ВЧИТЕЛЯ-ДЕФЕКТОЛОГА
- Пізнавальний розвиток (ознайомлення з предметами та явищами навколишнього світу).
- Мовленнєвий розвиток (розвиток слухової уваги, активного словника, зв’язного мовлення).
- Розвиток математичних здібностей.
- Розвиток психічних процесів (пам’яті, мислення, уваги, сприймання).
- Розвиток та вдосконалення дрібної та загальної моторики.
- Розвиток ігрової діяльності.
- Сенсорний розвиток.